Małgorzata Jaszczyk
Elżbieta Siedlecka
Białobrzegi, luty 2005r.
PSP nr 1 im. KEN w Białobrzegach
CELE KONKURSU
Głównym celem konkursu jest propagowanie wśród uczniów wiedzy prozdrowotnej, bezpiecznego poruszania się po drogach, szerzenie zdrowego i higienicznego trybu życia, kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych, wdrażanie do działań profilaktycznych na rzecz ochrony zdrowia i życia.
Cele operacyjne:
- Uczeń bezpiecznie porusza się po drodze do szkoły i ze szkoły;
- Zna zasady przechodzenia przez jezdnię;
- Przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w czasie pobytu w szkole i poza nią;
- Dba o higienę własnego ciała, obuwia, odzieży;
- Pamięta i zachowuje prawidłową postawę ciała;
- Potrafi stosownie ubrać się zależnie od pogody;
- Dostrzega potrzebę racjonalnego odżywiania się;
- Wie o zaletach spożywania owoców i warzyw;
- Rozumie konieczność dbania o higienę i estetykę spożywanych posiłków;
- Przestrzega zasad higienicznego trybu życia w ciągu dnia – czas na pracę i odpoczynek.
PRZEBIEG KONKURSU
BEZPIECZEŃSTWO
I. Pytania otwarte
Uczniowie udzielają odpowiedzi i uzasadniają ją
- wymień zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnię
- którą stroną pobocza chodzimy, jeżeli nie ma chodnika?
- jaki znaczek zapewni nam widoczność wieczorem lub nocą?
- czego nie należy organizować w pobliżu jezdni?
- jakie znasz przyczyny wypadków drogowych? Wymień co najmniej trzy.
- jak można uniknąć wypadków?
- kogo należy poinformować, jeżeli byłeś świadkiem wypadku?
- podaj numery telefonów pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji.
- czy można brać od osób nieznajomych cukierki, lizaki, gumy, znaczki.
- dlaczego nie powinniśmy dotykać nieznanych zwierząt?
II Pytanie zamknięte
Uczniowie odpowiadają równocześnie na zadane pytanie podnosząc tabliczki z napisem "tak" lub "nie".
- czy musimy zapinać pasy w czasie podróży samochodem?
- czy przebywanie na świeżym powietrzu w ciepły, ale pochmurny dzień jest dla Ciebie zdrowe?
- czy można wsiadać do samochodu nieznanej Ci osoby?
- czy można kąpać się, gdy na plaży jest ratownik?
- czy powinniśmy kąpać się w rzece przy czarnej fladze?
- czy można dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rekami?
- czy w czasie przerwy można urządzać na korytarzu wyścigi?
- czy w czasie silnego słońca należy osłaniać głowę?
- czy z kartą rowerową możesz bezpiecznie poruszać się na rowerze?
- czy dziewczynki klas III powinny stosować diety odchudzające?
HIGIENA
I. Pytania testowe.
Dzieci udzielają odpowiedzi podnosząc kartki z literą "a", "b" lub "c"
- Jak często należy myć całe ciało?
- w sobotę i niedzielę
- codziennie
- po każdym posiłku
- Zęby należy szczotkować:
- dwa razy dziennie;
- tylko rano;
- po każdym posiłku;
- Jak często należy zmieniać bieliznę?
- codziennie;
- co trzeci dzień;
- raz w tygodniu;
- Czy to prawda, że żując gumę po jedzeniu oczyszczasz zęby?
- tak, zawsze;
- nie, nigdy;
- tak, ale tylko, gdy jest bezcukrowa;
- Czy po skorzystaniu z toalety należy myc ręce?
- czasami;
- nigdy;
- zawsze;
- O czym należy pamiętać przed każdym posiłkiem:
- o zjedzeniu cukierka;
- o ubraniu się w czapkę;
- o umyciu rąk;
- Ubierać powinniśmy się stosownie do:
- godziny;
- pogody;
- humoru;
II. historyjki
Dzieci udzielają odpowiedzi i uzasadniają ją
- Marek bawi się na podwórku. Nagle mama zawołała go na obiad. Chłopiec wbiega do domu i siada do stołu. Czy chłopiec właściwie się zachował?
- Zosia w czasie przerwy pije soczek. Koleżanka prosi ją aby dała jej się napić. Jak powinna postąpić Zosia?
- Mama kupiła piękne, czerwone jabłka. Kasia chciałaby zjeść jabłko tuż po wyjściu ze sklepu. Czy może?
- Pasją Kuby jest komputer. Spędza przed nim cały swój czas wolny. Czy Kuba postępuje właściwie?
- Dzieci siedzą w dusznej, nagrzanej sali. Jarek jest dyżurnym. Co powinien zrobić Jarek w czasie przerwy?
ZDROWIE
I. Pytania z rekwizytami.
Dzieci losują numer rekwizytu, podają jego nazwę i wyjaśniają do czego on służy.
- stetoskop;
- strzykawka;
- bandaż;
- woda utleniona;
- aparat do mierzenia ciśnienia;
- termometr;
- szpatułka;
- nosze;
- recepta;
- szyna do usztywniania ręki;
II. Pytania – zagadki
Dzieci losują zestaw dwóch zagadek, odczytują i udzielają na nie odpowiedzi.
I
Pienię się – lecz nie ze złości.
Przyjaźnię się z wodą.
Kto mnie lubi,
Ten się cieszy zdrowiem i urodą.
Niedaleko od drzewa pada,
Każdy je chętnie zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
Na słoneczku dojrzewane.
II
Schowała się w tubie,
Używać jej lubię,
A i mała szczotka
Chętnie się z nią spotka.
Spoglądała z wysoka na kurki, na wannę.
Gdy go użyć chcesz, udaje fontannę.
III
Coś ci dolega? Boli cię głowa?
Wtedy go strząsasz i pod pachą chowasz.
Dobra gotowana, dobra i surowa.
Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa.
Kiedy za zielony pociągniesz warkoczyk,
Wnet z ziemi wyskoczy.
IV
Kolorowa rączka,
Czuprynka "na jeża",
Kiedy z niej korzystam
To zęby wyszczerzam.
Z kranu srebrną strugą
Biegła bardzo długo.
Napełniła pół wanny,
Będzie kąpiel dla Anny.
V
Jaka przychodzi wróżka
Do chorych dzieci w łóżkach?
Co wróżka zapisze połkniesz,
Nawet, gdy gorzkie okropnie.
Przyjemnie pachnie,
Ładnie się pieni,
A brudne ręce
W czyste zamieni.SCENKI DRAMOWE
Drużyny losują kartki z krótkim opisem zdarzenia. Zadaniem drużyn jest zawiadomienie przez telefon odpowiednich służb. Uczestnicy mają ok. 3min. Na przygotowanie scenki.
- Kasia pomyliła swoje ulubione cukierki z kolorowymi tabletkami mamy. Zjadła wszystkie. Po pewnym czasie poczuła się źle. Z pracy wróciła mama i zastała leżącą Kasię.
- Jarek wracając ze szkoły zauważył kłęby dymu wydobywające się z okna mieszkania na drugim piętrze.
- Mama gotowała kompot. Garnek z gorącym kompotem postawiła na podłodze. Mały Piotruś wpadł do garna z gorącym kompotem.
- Jacek wracając ze szkoły zauważył grupę bijących się chłopców, wyglądało to groźnie. Jeden z nich użył noża.
- Podmuch wiatru przerzucił płomień świecy na firankę. Firanka pali się. Zauważyła to biegająca po podwórku Ania.
PUZZLE
Zawodnicy otrzymują puzzle do ułożenia. Mają z nich powstać obrazki przedstawiające zachowania dzieci w różnych sytuacjach. Po prawidłowym ułożeniu obrazka, dzieci muszą opisać zaistniałe zdarzenie i uzasadnić postępowanie bohaterów.
REGULAMIN KONKURSU
BEZPIECZEŃSTWO
I Pytania otwarte
Drużyny losują kartki z pytaniami, czytają po cichu. Następnie po upływie 2 min przedstawiciele drużyn odczytują pytania głośno i udzielają odpowiedzi uzasadniając ją – 2 pkt.
Odpowiedzi
-
- zatrzymaj się przy krawędzi jezdni,
- spójrz w lewo,
- spójrz w prawo,
- spójrz jeszcze raz w lewo,
- jeśli jezdnia wolna – przechodź.
- Chodzimy zawsze lewą stroną pobocza, jeśli nie ma chodnika.
- Widoczność zapewni nam znaczek odblaskowy.
- W pobliżu jezdni nie należy organizować gry w piłkę, zabaw, wyścigów rowerowych, a zimą ślizgawek.
- Przyczyną wypadków samochodowych są:
- nadmierna prędkość kierujących pojazdami,
- nieostrożność kierowców,
- nierozwaga pieszych,
- jazda po spożyciu alkoholu.
- Wypadków można uniknąć stosując się "zasad ruchu drogowego".
- Świadek wypadku powinien poinformować pogotowie ratunkowe oraz policję.
-
- pogotowie ratunkowe 999
- straż pożarna 998
- policja 997
- Nie powinno się brać od nieznajomych żadnych słodyczy, ponieważ mogą zawierać narkotyki lub inne substancje odurzające.
- Nieznane nam zwierzęta są dla nas zagrożeniem, gdyż mogą być zarażone różnymi chorobami np. wścieklizną.
II Pytania zamknięte
Przedstawiciele drużyn używając tabliczek z napisami "tak", "nie"
Udzielając odpowiedzi – 1 pkt.
- tak
- tak
- nie
- tak
- nie
- nie
- nie
- tak
- tak
- nie
HIGIENA
I Pytania testowe
Uczniowie wybierają właściwą odpowiedź podnosząc tabliczkę z odpowiednią literą – 1 pkt.
1. b)
2. c)
3. a)
4. c)
5. c)
6. c)
7. 7)II Historyjki
Przedstawiciele drużyn losują kartkę z pytaniem, po 2 min odczytują głośno treść pytania, udzielając odpowiedzi, uzasadniając ją – 2 pkt.
- Chłopiec powinien najpierw umyć ręce.
- Zosia nie powinna dać się napić koleżance soku z tej samej butelki czy rurki ze względów higienicznych.
- Zakupione jabłka należy najpierw umyć.
- Kuba nie powinien spędzać swojego wolnego czasu przed komputerem. Pobyt na świerzym powietrzu jest najlepszym miejscem na relaks po nauce w szkole.
- Jarek w czasie przerwy powinien wywietrzyć salę.
ZDROWIE
I Pytania z rekwizytami
Na stole zgromadzone są rekwizyty oznaczone od 1 do 10.
Drużyny losują numery, po czym po krótkim zastanowieniu podają jego nazwę oraz wyjaśniają do czego służy – 2 pkt.
II Pytania – zagadki
Uczniowie losują zestaw dwóch zagadek, odczytują i udzielają odpowiedzi – 2 pkt.
- mydło, jabłko
- pasta do zębów, prysznic
- termometr, marchewka
- szczoteczka do zębów, woda
- lekarka, mydło
SCENKI DRAMOWE
Drużyny losują kartki z opisem zdarzenia. Zadaniem uczestników konkursu jest ułożenie treści zawiadomienia odpowiedniej służby o zdarzeniu i przekazaniu jej telefonicznie. Uczniowie mają ok. 3 min. na przygotowanie scenki – 3 pkt.
PUZZLE
Zawodnicy otrzymują puzzle do ułożenia. Mają z nich powstać obrazki przedstawiające zachowania dzieci w różnych sytuacjach. Po prawidłowym ułożeniu obrazka, dzieci muszą opisać zaistniałe zdarzenie i uzasadnić postępowanie bohaterów. Otrzymują na to ok. 5 min – 3 pkt.
ANKIETA DLA UCZESTNIKÓW KONKURSU WIEDZY O ZDROWIU pt. "CHCĘ BYĆ ZDROWY"
- Czy podobał Ci się konkurs?
- Czy chciałbyś jeszcze raz wziąć udział w takim konkursie?
- Czy w konkursie dowiedziałeś się czegoś nowego dotyczącego dbania o zdrowie?
- Czy pytania były dla Ciebie zrozumiałe?
ANKIETA DLA CZŁONKÓW KOMISJI KONKURSU WIEDZY O ZDROWIU pt. "CHCĘ BYĆ ZDROWY"
Pragniemy poznać Państwa opinię o przeprowadzonym konkursie. Prosimy o wypełnienie tejże ankiety.
- Proszę w skali od 1 do 5 ocenić organizację konkursu
1 2 3 4 5
- Czy pytania były adekwatne do wieku dzieci?
Tak Nie
- Najciekawsze Państwa zdaniem były pytania typu:
- otwarte
- zamknięte
- testowe
- historyjki
- z rekwizytami
- scenki dramowe
- zagadki
- puzzle
- Czy Państwa zdaniem zabrakło jakichś ważnych tematów
Tak Nie
Jeśli tak, to jakich?
.................................... ....................................
.................................... ....................................
- Czy Państwa zdaniem cele konkursu zostały osiągnięte?
1 2 3 4 5